lørdag den 23. marts 2013

Afrika-trilogien /Jakob Ejersbo


aaaaaa
Roman. Gyldendal. 2009. 396 sider.
Klik her for at se beskrivelse & handling (fra Saxo)

Jeg begyndte på den her, da den udkom, og var som alle andre meget spændt og havde høje forventninger. De blev ikke umiddelbart indfriet. Hovedpersonen Samantha irriterede mig. Jeg syntes hun var forkælet og dramatisk, og jeg opgav bogen før jeg fandt ud af, hvorfor hun opfører sig sådan.

I øjeblikket viser Teater Nordkraft "Eksil", og jeg så den, efter at have genlæst de første ti sider i bogen. Forestillingen var intens og dramatisk, og jeg blev meget mere fanget af personerne i bogen, efter at have set dem portrætteret i stykket. Fortællingen vinder, som den skrider frem, og mange passager er på højde med Nordkraft. Barsk og råt. Da bogen var læst, var jeg på en måde lettet over at være sluppet ud af det mørke Afrika, men glad for at have fået den læst.

Anmelderen på Litteratursiden.dk er meget begejstret her



aaaaaa
Fortællinger. Gyldendal. 2009. 302 sider.
Klik her for at se beskrivelse & handling (fra Saxo)

Som en optakt til at skulle i gang med Afrika-trilogien, tænkte jeg, at jeg kunne starte med novelle-samlingen.
Få en snas om de personer jeg ved jeg vil komme til at møde i Eksil og Liberty. Så jeg gik i gang med novellerne, og de var barske og velskrevne, ligesom jeg har hørt de er. Der var bare mange der lagde op til noget mere, og virker lidt ufærdige, og her mærkes, at han ikke selv har fulgt dem til døren.

Der er ting der afsløres i novellerne, som nogle vil synes er lidt ærgerligt, så jeg anbefaler at man gemmer den til sidst. Har også hørt fra pålidelige kilder, at man får mere ud af nogle af novellerne når man kender Samanthan og Christian bedre.

Endnu en meget rosende anmeldelse fra Pernille på Litteratursiden her.


Afrika-trilogien er med på min Bogchallenge liste, så jeg mangler Liberty. Den tager jeg senere...


Ingen kommentarer: